قصد داریم در مادربانو، نه یک مادر واقعی که «مادر آرمانی» را نشان دهیم

سه هفته‌ای بیشتر از تولد سایت «مادربانو» نمی‌گذرد. سایتی که بنا دارد فضا و پایگاهی تخصصی در حوزه‌های مختلف پرورش کودکان برای مادران باشد. هدف اصلی سایت، پرداختن به زوایای مختلف تربیت اسلامی در سنین مختلف رشد کودک است.

بازگشت به وجوه مغفول‌مانده‌ی تربیت اسلامی

سارا عرفانی، نویسنده و وبلاگ‌نویس به عنوان مدیرمسئول سایت تخصصی «مادربانو» از انگیزه‌ی راه‌اندازی این پایگاه می‌گوید: «انگیزه‌ی ما از راه‌اندازی پایگاه تخصصی مادران، ایجاد فضایی است مختص مادران. فضایی که هر مادری بتواند از آن بهره بگیرد و نکات مفیدی برایش داشته باشد. مخصوصا در زمینه تربیت فرزند، در فضای مجازی مطالب زیادی نمی‌توان پیدا کرد. سایت‌های خبری، وبلاگ‌های احساسی و حتی پرسش و پاسخ پیرامون مسائل بارداری و تولد نوزاد شاید در اینترنت به سهولت قابل دسترسی باشند. اما در مورد تربیت فرزند، نمی‌توان مطالب دقیقی پیدا کرد. قصد ما بر این است که بتوانیم بر مبنای آیات و روایات، به وجوه مغفول مانده‌ی تربیت اسلامی بپردازیم و آن را قابل دسترسی برای تمام مادران، بر روی صفحات وب قرار دهیم. تلاش می‌کنیم به مرور زمان سایت را طوری مدیریت کنیم که هر مادری این نیاز را در خودش احساس کند که هر روز به سایت مادربانو سر بزند و نکات جدیدی در مورد تغذیه، سلامت، تربیت و… کسب کند و بتواند در مواجهه با فرزندانش به کار گیرد.»

اشتراک‌گذاری دغدغه‌های تربیت کودکان، ایده‌ی اولیه‌ی راه‌اندازی سایت

ایده‌ی راه‌اندازی این سایت از ابتدای تولد فرزند او شکل گرفته و به مرور زمان شکل دیگری به خود گرفته است. «بعد از به دنیا آمدن دخترم، از همسرم خواستم در وبلاگی با بیان پدرانه‌اش، برای دخترمان بنویسد. او هم مدتی می‌نوشت. اما کم کم سرش شلوغ شد و وبلاگ را تحویل من داد. به مرور، وبلاگ از خاطره نویسی‌های معمولی عبور کرد و شد فضایی برای پرداختن به مسائل تربیتی کودکان. همسرم که علاقه‌ی من را نسبت به این فضا دید، پیشنهاد کرد سایتی راه اندازی کنیم تا بتوانیم در ابعاد وسیع‌تر، دیدگاه‌هایمان را با سایرین به اشتراک بگذاریم. مدتی پیش که تعدادی از مادران و پدران وبلاگستان در یک نشست، د:/..ر هم جمع شده بودیم، این بحث پیش آمد که هر پدر و مادری برای خودش وبلاگی دارد و حرف‌های خودش را در آن می‌زند. اما بهتر بود پایگاهی وجود داشته باشد تا بتواند مجموعه‌ای از این دغدغه‌ها را در خود داشته باشد. در پایان نشست که صحبت در مورد ایجاد یک وبسایت مشترک جدی‌تر شد، ما در مورد مادربانو گفتیم که دامین آن را ثبت کرده‌ایم و منتظر پاسخ اسپانسر هستیم. حمایت معنوی دوستان در آن روز، باعث شد انگیزه‌ی مضاعفی بگیریم و حتی اگر حمایت کننده‌ی مالی برای سایت پیدا نکردیم، آن را راه اندازی کنیم.»

تلاش برای رسیدن به «سبک مادرانگی اسلامی»

سارا عرفانی معتقد است سایتی که فعالیت مشابهی با مادربانو و اهدافش داشته باشد وجود ندارد و ادامه می‌دهد: «قطعا سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی هستند که کتاب کودک معرفی می‌کنند. سایت‌هایی هم هستند که در مورد سلامتی مادر و جنین مطلب کار می‌کنند، سایت‌هایی که غذای کودک آموزش می‌دهند، سایت‌هایی که در مورد روان‌شناسی کودک بحث می‌کنند. اما اینکه یک سایتِ اختصاصی برای مادران باشد که به تمام وجوه مختلف مادری اعم تغذیه و سلامت و بازی و تربیت و… بپردازد، تا به حال در فضای مجازی چنین سایتی ندیده‌ام. البته فروم‌هایی هستند که مادران دور هم جمع می‌شوند و به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف می‌پردازند، اما در آن‌ها مباحث به صورت غیر کار‌شناسی و پاسخ‌ها از سوی سایر مادران داده می‌شود. ضمن اینکه تلاش ما در مادربانو این است که در عمل، به نوعی سبک زندگی اسلامی و در حقیقت «سبک مادرانگی اسلامی» برسیم.»

سارا عرفانی، نویسنده و وبلاگ‌نویس

سایت پشتیبان مالی ندارد، اما از وجود حمایت‌های معنوی استفاده می‌کند

در مورد مخاطبین و بازخوردهای این سایت تخصصی از سارا عرفانی پرسیدیم. او در پاسخ یادآور شد که: «به نظرم برای اظهار نظر در مورد بازخورد سایت هنوز خیلی زود است. تقریبا دو سه هفته است که سایت، بالا رفته است و هنوز ابتدای راه است. اما در همین مدت زمان کم، به نسبت بازدید خوبی داشته که طبیعتا هر چه بیشتر شناخته شود، بازدید بیشتری خواهد داشت. اما شاید بد نباشد این نکته را بگویم که وقتی سایت را در وبلاگ به رنگ پدر معرفی کردم، دوستان زیادی که حتی بعضا از خوانندگان خاموش وبلاگ بودند، ابراز علاقه کردند که در سایت با ما همکاری کنند. من روی قول تک تک آن‌ها حساب کرده‌ام و قرار است از حضورشان در سایت بهره بگیرم. در حال حاضر هم سایت، هنوز هیچ پشتیبان مالی ندارد. قطعا اگر سایت، از حمایت مالی برخوردار باشد مطالب دقیق‌تر با حضور کار‌شناسان خبره کار خواهد شد. اما درست است که سایت هنوز پشتیبان مالی ندارد، اما مادرانی با تجربه‌های ارزشمند مادرانه هستند که بدون هیچ چشم‌داشت مالی، در اداره‌ی سایت کمک می‎کنند»

پدرها هم برای مادربانو بنویسند

«گاهی پدرها هم در زمینه تربیت فرزند و سلامت روحی مادر و همسرشان دغدغه‌مند هستند، پدرها هم می‌توانند برای «مادربانو» بنویسند؟» سارا عرفانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: پدر ها هم می‌توانند برای مادربانو بنویسید. حتی می‌توانند از مطالب سایت استفاده کنند. قطعا پدرانی که در مورد تربیت فرزند و رفتار با کودک حرفی برای گفتن دارند، می توانند با مادربانو همکاری کنند.

مادربانو برای تعالی انسان تلاش می‌کند

از این نویسنده وبلاگ‌نویس پرسیدیم که: «با اطلاعاتی که از مادران اطرافتان دارید دغدغه‌ی اصلی مادر امروزی را کجای تربیت و زندگی فرزند در زمینه‌های مختلف مثل خداشناسی، دین شناسی، تغذیه، نحوه صحبت کردن و … می‌بینید؟» او در پاسخ با اشاره به وجود تفاوت عملکرد در رفتار و گفتار در برخی مادران پیرامون تربیت فرزندان گفت: مادران امروز، همه مثل هم نیستند. برای بعضی مادران، تربیت صحیح حرف اول را می زند و تمام تلاششان را می کنند تا بتوانند فرزندانشان را بر اساس اصول صحیح و منطقی تربیت کنند. بعضی دیگر از مادران هم البته در گفتار، همین نظر را دارند. اما در عمل می‌بینیم که با فرزندشان متاسفانه مثل عروسک خیمه شب بازی برخورد می‌کنند و با آنها نمایش می‌دهند. البته متاسفم که این حرف را می‌زنم. اما وقتی برای کودک یک ساله شان جشن تولد می‌گیرند و چند میلیون هزینه می‌کنند، برای کودک یک ساله‌ای که شاید فقط و فقط از گرفتن اسباب بازی خوشحال شود و هیچ چیز دیگری در آن جشن برایش اهمیت نداشته باشد، بلکه به شدت هم خسته شود، آیا مادر چنین فرزندی، واقعا تربیت فرزندش حرف اول را برایش می‌زند؟ وقتی رنگ به رنگ لباس‌های مختلف و خوشگل برای فرزندش می‌گیرد و با دیدن لباس های نیم وجبی، با وجود اینکه می‌داند فرزندش برای این فصل، هفت هشت دست لباس نو و هنوز نپوشیده دارد، نمی‌تواند ذوق خودش را کنترل کند و باز هم برایش لباس می‌خرد، به نظر شما این مادر نگاه درستی نسبت به رشد و بالندگی فرزندش دارد؟  مادرانی که اطراف ما هستند، نگاه‌های مختلفی نسبت به فرزندشان دارند. تلاش ما در مادربانو این است که بر اساس الگوی صحیح تربیت فرزند بتوانیم داده‌های درستی به مادران ارائه دهیم تا بتواند برای تعالی یک انسان، مفید واقع شویم.

قصد داریم در مادربانو، نه یک مادر واقعی که «مادر آرمانی» را نشان دهیم

«چقدر میخواهید و در تلاشید که مادر واقعی امروز را در مادربانو به نمایش بگذارید؟ مادری که به دور از هرگونه شعارزدگی در رفتار و سلوکش با اعضای خانواده خواهد نوشت. مادری که از حرف تا عملش فاصله‌ی کمی وجود داشته باشد.» مدیر مسئول سایت مادربانو دراین‌باره می‌گوید: در مادربانو، بنا نداریم مادر واقعی امروز را به نمایش بگذاریم. شاید در پایگاه های خبری و در گزارش ها لازم باشد مادران واقعی نمایش داده شوند. اما اتفاقا ما در مادربانو قصد داریم «مادر آرمانی» را به تصویر بکشیم. مادری که بر اساس اصول دینی ما در مسیر حقیقت قدم بردارد و سیر الی الله داشته باشد. تا اگر مادران واقعی امروز ما، از این الگو فاصله دارند، تلاش کنند در حد توان و وسع خودشان به چنین الگویی نزدیک شوند.

هنوز هم مادران شاغلی هستند که گرمای کانون خانواده برایشان اولویت داشته باشد

«بچه‌های دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ دیگر دستپخت مادرانه رو نمی‌چشند و مادر را در آشپرخانه درگیر پخت و پز غذاهای مختلف نمی‌بینند. چقدر با این حرف موافقید؟» سارا عرفانی نگاه صفر و یکی به این قضیه ندارد و می‌گوید:«هنوز هم مادرانی هستند که گرمای کانون خانواده برایشان اولویت داشته باشد. یکی از دوستان جوان خودم که شاغل هم هست، تاکید می‌کرد همیشه قبل از فرزندانش یا با آنها، به خانه می‌آید تا فرزندانش هیچ‌گاه خانه را بدون او نبینند. و همیشه حتی اگر بیرون از منزل درگیری‌ها و مشغله‌ی زیادی داشته و بسیار خسته شده، اصرار دارد حتما غذای مناسبی تهیه کند تا برای فرزندان اینطور جا نیفتد که چون مادرمان شاغل است، هیچ وقت غذای درست و حسابی نداریم. ما چنین مادران شاغلی هم داریم که گرمای خانواده، برایشان در درجه ی اول اهمیت است. اما خوب حتما مادران زیادی هم هستند که اصرار دارند به شغل بیرون از منزل، تا جایی که حتی گاهی متاسفانه تربیت فرزندان و امنیت روانی آنها هم به خطر می‌افتد.»

مادربانو؛ تقدیم به تمام مادران ایران زمین

به عنوان سوال پایانی از خانم عرفانی پرسیدیم که دوست دارد «مادربانو» را به چه کسی تقدیم کند؟ که او گفت: به تمام مادران ایران زمین.

منبع: سایت زنان پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.