دانشجویی که ۹ کتاب در ۱۱ سال نوشته است

خبرنامه دانشجویان ایران: متولد سال ۱۳۶۱ و فارغ التحصیل کارشناسی الهیات گرایش فلسفه اسلامی دانشگاه شاهد و رتبه اول جشنواره سراسری بانوی فرهنگ در سال ۸۵ به عنوان نویسنده جوان به خاطر کتاب لبخند مسیح.

خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، به سراغ “سارا عرفانی” نویسنده جوان و خوش ذوق کتاب های “لبخند مسیح “، “از جنس خدا”، “دلاور مرد سیستان”، ” سردار استقامت”، ” صد درجه سانتی گراد”، ” عطر عطش “، ” زنگ عبور (مینیمال) “، ” پروانه ای که سوخت ” و ” هدیه ولنتاین” رفته است و در  گفت و گویی کوتاه و خواندنی آخرین وضعیت ادبیات داستانی در کشور را مورد بررسی قرار داده است..

خبرنامه: راجع به دو کتابی که تا کنون نوشته اید توضیحی می دهید؟
کتاب “لبخند مسیح” که سال ۸۴ مؤسسه سوره مهر انتشار کرد. این کتاب تا کنون به چاپ نهم رسیده است. در کرواسی نیز ترجمه شده است و به چاپ رسیده است. قالب داستان درباره این است که دختری دانشجو است و یک آقای آمریکایی می‌خواهد مسلمان شود و اطلاعات خود را از این دختر می‌خواهد و این دختر اطلاعات کافی ندارد و آدم دین‌داری نیست و درگیری‌هایی به وجود می‌آید و داستان جلو می‌رود، بحث‌هایی با هم می‌کنند و به نتایجی می‌رسند.
کتاب “هدیه ولینتاین” مجموعه داستان کوتاه است که انتشارات نیستان آن را به چاپ رسانده است.

خبرنامه: چه مدتی است که نویسنده شده اید؟
یازده سالی است.

خبرنامه: چه نقصی را در گفتمان انقلاب اسلامی در بحث نویسندگی می بینید؟
فضای داستانی شاید به گونه ای باشد که شرایطی نباشد که مسائل جدی را در آن مطرح کرد و نهایتاً در قالب داستان باید همه مسائل مطرح شود، شاید به همین جهت یک مقداری در مباحث انقلاب هم با آرامش داستانی برخورد می‌شود و مخاطب شاید نتواند حرف اصلی نویسنده انقلاب را درک کند. از جهتی نیز فکر می‌کنم که داستان‌های انقلاب به گونه‌ای نوشته می‌شوند که مخاطب قشر جوان را جذب نمی‌کند. شاید من هم راحت جذب داستان های انقلاب نشوم و خوب نمی‌توانم ارتباط برقرار کنم.

خبرنامه: در فضای رسانه  ای کشور بحث شعر کم‌تر، اما بحث داستان بیشتر این است که ادبیات روشن فکری امثال صادق هدایت، چوبک بیشتر از داستان نویس ‌های خودمان مطرح می‌شود، دلیل آن چیست؟ آنها قوی تر از داستان نویس‌های انقلاب هستند یا بحث رسانه ای در مورد آنها زیاد شده است؟
فکر می‌کنم کار تکنیکی انجام داده اند و ما وقتی داستان متعهد می‌نویسیم یادمان می‌رود که در کنار محتوا باید تکنیک نیز داشته باشیم، به این دلیل مخاطب از این جهت کمتر اقبال پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که ما در تکنیک مقداری مشکل داریم. اما باید جلو برویم و اصلاح کنیم.

خبرنامه: بحث رسانه‌ای در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی خوب پرداخته شده است؟
امکان این هست که بیشتر به آن پرداخته شود، نویسنده‌ها خوب مطرح شوند، مصاحبه‌هایی در این موضوع گرفته شود، در رسانه کم می‌بینیم که کتاب‌های خوب معرفی شوند یا کتاب هایی معرفی می شوند که خوب نیستند یا نویسنده ها چنان شناسایی نمی شوند.

خبرنامه: حضرت آقا در دیدار آخر خود گفتند که شعر باید متعهد باشد، این بحث در داستان چه قدر پر رنگ است؟
بعضی ها قبول ندارند اما باید در کلام نویسندگان این تعهد وجود داشته باشد، یک بار بحثی بود که در آن گفته شد تعداد زنان متعهد و نویسنده کم است و فردی گفت این دو با هم فرقی ندارند، در حالی که واقعیت این است که این تقابل وجود دارد و باید به آن توجه شود.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.