آیینی در میان کتاب ها!

طرح «صدقه کتاب» کلید خورد. این طرح که قصد دارد تا با کمک خیرینِ کتاب دوست، کتاب را به مخاطبان واقعی آن برساند، برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است که در سال ۷۴ ایراد کرده اند و بر لزوم اجرایی شدن آن تاکید نموده اند.
کتابستان متروی شهدا طی مراسمی برای اولین بار و به طور رسمی این ایده را عملی کرد و در نخستین گام کتاب «چادری چی شد چادری شدم؟» را با ۶۰ درصد تخفیف که با کمک همسر شهید نوریان تامین شده بود، به علاقه مندان عرضه کرد.

در آیین افتتاح این طرح که در محل فروشگاه کتابستان متروی شهدا با حضور جمعی از مخاطبین کتابستان و علاقه مندان به کتاب برگزار شد، احسان عالمی، مادر شهیدان مظفری و خانم عرفانی صحبت کردند.

عالمی از مؤسسین کتابستان پس از اشاره به وضعیت نامناسب توزیع کتابِ خوب در کشور، خلأ کتابفروشی های حزب اللهی را یادآور شد و تبدیل شدن کتابفروشی های مذهبی پس از مدتی به لوازم التحریری و امثال آن به دلیل مشکلات مالی را یکی از آسیب های آنها ذکر کرد.

عالمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره رشد کمی و کیفی کتاب در کشور، هدف کتابستان را در بحث کمی افزایش فروش کتاب های خوب و دسترسی آسان به آنها، و در بخش کیفی ارتباط با مخاطبین و انتقال نیازهای آنان به نویسندگان را برشمرد. او درباره طرح صدقه کتاب توضیح داد: «با توجه به هزینه زیاد و افزایش روزافزون قیمت کتاب، تلاش ما این است که با برقراری ارتباط بین خیرین و مخاطبان کتاب، مخاطب واقعی کتاب دغدغه خرید آن را نداشته باشد.»

مادر شهیدان مظفری که در مراسم حضور داشت با بیان خاطراتی از شهید کیا مظفری غلبه جریان حق را با نصرت الهی حتمی خواند و پس از قرائت بخشی از وصیت نامه شهد صفا مظفری(فرمانده گردان سلمان) گفت: «شهدا رفتند و برای ما جان دادند و ما با حجاب خود از خون شهدا پاسداری می کنیم.»

خانم عرفانی، نویسنده رمان لبخند مسیح و مجموعه داستانی هدیه ولنتاین، ابراز امیدواری کرد که طرح صدقه کتاب بتواند به فرهنگ کتابخوانی کمکی بکند و بهانه ای برای آشتی دادن مردم ما با کتاب باشد و گفت: «نذر، صدقه یا هدیه کتاب هایی که خوانده ایم شاید کمکی باشد برای دیگران. علاوه  بر بانیان خیر خود ما هم  متناسب وسعمان اگر کتابی را خواندیم آن را به دیگران هم هدیه بدهیم و دیگران هم- از آشنایان و کسانی که می شناسیم – توصیه کنیم به این کار.»

نویسنده رمان لبخند مسیح به جاگذاری کتاب اشاره کرد و گفت: «کتاب هایی در کتابخانه‏ مان خاک می خوردند که محتوای خوبی داشتند ولی برای من بلااستفاده بودند. کاری هست به نام «کتابت را جا بگذار» یعنی اگر کتاب خوبی را خواندی در ابتدای کتاب آن را به دیگران توصیه کن و از آنها بخواهید بعد از مطالعه کتاب آن را در جای دیگری جا بگذارند. من خودم چند جلد از کتاب هایم را در مترو به همین روش جاگذاشتم.»

ایشان همچنین درباره کتاب چی شد چادی شدم گفتند: «اگر چه ما توفیق چادری شدن را نداشتیم و با توجه به فرهنگ خانوادگی خودمان چادری بودیم لیکن کسانی که خودشان چادر را به عنوان حجاب کامل تر انتخاب کرده اند قطعاً اجر ویژه ای خواهند داشت. چادری بودن در جامعه ما هزینه هایی دارد لذا پایه های معرفتی ما از قرآن و روایات باید آنقدر محکم باشد که حرف و طعنه های نامهربانانه ما را در این مسیر سست نکند.»

در پایان مراسم پس از تقدیر از مادر شهیدان مظفری و خانم عرفانی کتاب «چی شد چادری شدم؟» به حاضرین عرضه شد.

لازم به ذکر است طرح صدقه کتاب هر چهارشنبه ساعت ۳۰/۱۶ در کتابستان دنبال خواهد شد و کتاب هر هفته نیز در سایت معرفی می شود تا علاقه مندان از آن مطلع شوند.

منبع: کتابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.