مادر بانو؛ سبک مادرانگی اسلامی

سارا عرفانی و محمد رضا موذن زاده زوج وبلاگ نویس، به تازگی پایگاه مادر بانو را راه اندازی کرده اند.
سارا عرفانی نویسنده و فارغ التحصیل کارشناسی الهیات از دانشگاه شاهد است. او تا به حال مسئول برگزاری جشنواره های گوناگون داستان نویسی بوده است. از کتاب های او می توان به هدیه ولنتیاین، صد درجه سانتیگراد و لبخند مسیح اشاره کرد.
موذن زاده فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه امیر کبیر و مدیر و طراح وب است و تجربه مدیریت سایت ها و نشریات مختلفی را داشته است.

گفتگویی با سارا عرفانی انجام داده ایم تا از مادر بانو بیشتر بدانیم:‌
– چه شد که تصمیم گرفتید مادر بانو را راه بیاندازید؟
بعد از به دنیا آمدن دخترم، از همسرم خواستم در وبلاگی با بیان پدرانه اش، برای دخترمان بنویسد. او هم مدتی می نوشت. اما کم کم سرش شلوغ شد و وبلاگ را تحویل من داد. به مرور، وبلاگ از خاطره نویسی های معمولی عبور کرد و شد فضایی برای پرداختن به مسائل تربیتی کودکان. همسرم که علاقه من را نسبت به این فضا دید، پیشنهاد کرد سایتی راه اندازی کنیم تا بتوانیم در ابعاد وسیع تر، دیدگاه هایمان را با سایرین به اشتراک بگذاریم. مخصوصا به جهت این که در فضای اینترنت، به چنین مسائلی کمتر پرداخته شده است. سایت های خبری، وبلاگ های احساسی و حتی پرسش و پاسخ پیرامون مسائل بارداری و تولد نوزاد شاید در اینترنت به سهولت قابل دسترسی باشند. اما در مورد تربیت فرزند، نمی توان مطالب دقیقی پیدا کرد.

– شما برای راه اندازی مادر بانو چه مطالعاتی  انجام داده اید؟
برای راه اندازی چنین سایتی، اول از همه باید شناخت خوبی نسبت به دغدغه های مادران پیدا می کردیم و بعد، پاسخ به آن دغدغه ها. کتب ترببیت کودکان، روانشناسی کودک و البته تحقیق و تفحص در سخنان ائمه علیهم السلام و پیدا کردن منابع معتبری که بتوانیم بر اساس آنها بخش های تربیتی را پر رنگ تر کنیم.

– این طور که از نام سایت بر می آید مخاطب ِ مادر بانو، مادران هستند آیا شما تمام مادران را مخاطب قرار می دهید یا برای فرزندان آن ها رنج سنی خاصی در نظر دارید؟
سایت «مادربانو» در واقع قرار است فضای مفیدی باشد برای تمام مادران. البته هنوز در ابتدای راه هستیم ولی انشاءالله قصد داریم مطالبی که کار می کنیم، برای تمام مادران با فرزندانی در سنین مختلف مفید باشد. تلاش ما این است که هر مادری که وارد سایت می شود، مطالب مفیدی برای خواندن پیدا کند. از تغذیه و سلامتی گرفته تا بازی و سرگرمی برای رشد خلاقیت و استعداد کودک و البته پرداختن به وجوه تربیتی…

– امکانات مادر بانو برای مخاطب کدام است؟
در حال حاضر، سایت چند سرویس دارد تحت عنوان های تربیت، سلامت، مادرانه ها، سرگرمی ها، معرفی کتاب، هنر، عکس و… که هر مادر می تواند مطالب مورد علاقه خود را در این سرویس ها پیدا کند. تصمیم داریم بخش پرسش و پاسخ را در زمینه های مختلف فعال کنیم تا مادران بتوانند مشکلات و سوالات خود را با کارشناس مربوطه در میان بگذارند و پاسخ بگیرند.

– مزیت مادر بانو بر سایت های مشابه کدام است؟
تقریبا می توانم بگویم سایت مشابهی وجود ندارد. قطعا سایت ها یا وبلاگ هایی هستند که کتاب کودک معرفی می کنند. سایت هایی هم هستند که در مورد سلامتی مادر و جنین، مطلب کار می کنند، سایت هایی که غذای کودک آموزش می دهند، سایت هایی که در مورد روانشناسی کودک بحث می کنند. اما اینکه یک سایتِ اختصاصی برای مادران باشد که به تمام وجوه مختلف مادری، اعم از تغذیه و سلامت و بازی و تربیت و… بپردازد، تا به حال در فضای مجازی چنین سایتی ندیده ام.
البته فروم هایی هستند که مادران دور هم جمع می شوند و به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف می پردازند، اما در آنها مباحث به صورت غیر کارشناسی مطرح و پاسخ ها از سوی سایر مادران داده می شود.
ضمن اینکه تلاش ما در مادربانو این است که در عمل، به نوعی سبک زندگی اسلامی و در حقیقت «سبک مادرانگی اسلامی» برسیم.

– چه کسانی از شما حمایت کرده اند و نیاز به حمایت چه نهاد هایی دارید؟‌
تاکنون هیچ نهاد و ارگانی از سایت حمایت نکرده اند. قطعا نهادهای مختلفی امکان حمایت از سایت را دارند که امیدوارم این اتفاق بیفتد چرا که در روند کار، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

– با توجه به اهدافی که دارید، آینده مادر بانو را چگونه می بینید؟

تلاش ما این هست که با ارائه مطالب مفید برای تمام مادران، پایگاهی داشته باشیم تا همه مادرانی که در فضای مجازی حضور دارند بتوانند از مطالب سایت استفاده کنند و هر روز، برای دسترسی به نکات جدیدی وارد سایت شوند.
ما نیز در حال گفتگو با کارشناسانی هستیم که سال ها روی مسائل تربیتی مطالعه کرده اند و می توانند نتایج تحقیقاتشان را با مادران دیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانیم سایتی پربار داشته باشیم.

– ان شاء الله. برای شما آرزوی موفقیت داریم.

منبع: سرسرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.