احمد دهقان: جسارت در «پنجشنبه فیروزه‌‌ای» مشهود است، مفهوم زیارت با این رمان ماندگار شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، عصر امروز مراسم رونمایی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» تالیف سارا عرفانی با حضور محمدرضا زائری و احمد دهقان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

احمد دهقان سخنرانی بعدی این نشست با اشاره به رمان مذهبی در ادبیات جهان گفت: در ادبیات جهان رمان و داستان با مفاهیم مذهبی از جمله آثار فاخر و پرخواننده محسوب می‌شود و جایگاه بالایی دارد. در روسیه تولستوی نویسنده رمان جنگ و صلح، مذهب جایگاه ویژه‌ای در اثرش دارد و آدم‌های رمان توانسته‌اند نقش مذهب را برجسته نشان دهند یا نویسنده‌ای مثل کانزاکیس با رمان‌های مذهبی شهره شده است.

وی گفت: در این گونه آثار نویسندگان آن خودشان هم عمیقاً مذهبی هستند. تولستوی خودش ملاک بود ولی زندگی‌اش را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که حتی بعد از به عنوان یک قدیس مطرح می‌شود. زندگی این افراد مثل نوشته‌هایشان است. در کشور ما در ۳۰ سال گذشته آثار مذهبی زیادی نوشته شده است اما بخشی از آنها مثل برخی رمان‌ها کم خواننده بوده است. در زندگی‌نامه‌هایی که درباره ائمه اطهار است این مسئله به شدت مشهود است. متأسفانه بسیاری از نویسندگان در کنار دیگر کارهایشان یک داستان هم برای ائمه می‌نویسند تا جنس‌شان جور شود.
نویسنده رمان «بچه‌های کارون» گفت: تجربه ثابت کرده است آنهایی که عمیقاً مذهبی بودند و مذهبی می‌نگرند آثار بهتری نوشته‌اند؛ آنهایی که می‌دانند چکار کنند معمولاً کارهای بهتری در این عرصه نوشته‌اند در عرصه رمان مذهبی افرادی که مذهبی بوده‌اند یا مذهبی فکر کرده‌اند بهتر توانسته‌اند این عرصه را برای مخاطب شرح دهند.

احمد دهقان ادامه داد: نویسندگان مذهبی مخاطب خود را بهتر شناختند و مذهب را در دنیای مدرن فراتر از حرف‌ها می‌دانند. در رمان «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» نویسنده می‌داند مخاطبش کیست و چه می‌کند و حتی مخاطب مذهبی باشد. این مخاطب‌شناسی کار نویسنده است من آن را خوب می‌شناسد و می‌داند با آدم‌های داستان‌هایش چگونه رفتار کند.

وی ادامه داد: جسارت نویسنده عامل دیگری است که در این رمان دیده می‌شود نویسنده سراغ شخصیت‌های متفاوتی رفته است ولی نمی‌خواهد آنها را مثل عروسک بچرخاند بلکه همه افراد رفتار خودشان را دارند و آزادانه عمل خود را انجام می‌دهند اما در نهایت یک نگاه در قصه حاکم می‌شود که کمتر در آثار مذهبی خودمان این مسئله دیده می‌شود من می‌توانم بگویم که زیارت در این رمان توسط نویسنده ماندگار شد تا ما بفهمیم چگونه با معرفت زیارت کنیم. این رمان آغاز و حرکت نویسنده‌ای است که در عرصه ادبیات گشوده شده است و یک اوجی در لحظات تنهایی ادبیات ما است و باید قدر نویسنده را در این لحظات دانست.

عرفانی: در نوشتن «پنجشنبه فیروزه‌ای» تنها یک واسطه بودم

سارا عرفانی نویسنده رمان «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» در سخنانی کوتاه گفت: نوشتن این رمان ۴ سال به طول کشید و شروع آن زمانی بود که دخترم یک سال داشت ابتدا فکر می‌کردم که یکساله می‌توان آن را بنویسم ولی مشکلات مانع کار شد. تشکر می‌کنم از کسانی که در نگهداری‌ فرزندانم کمک کردند تا این رمان را بنویسم.

وی در انتها گفت:‌ در همین روزهای کوتاه از انتشار این رمان بازخوردهای خوبی از کسانی که کتاب را خوانده‌اند به دستم رسید. کسانی که ارتباط‌شان با امام رضا (ع) توسط این کتاب برقرار شد و من فقط یک واسطه بودم در این میان و همین واسطه بودن تنها دارایی من در این داستان است.

در ابتدای این جلسه غزل بدیعی مجری جوان رسانه ملی بخش‌هایی از کتاب  «پنجشنبه فیروزه‌ای» را خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.