سارا عرفانی در گفتگو با فارس: از شش چاپ در دو سال‌ و نیم راضی نیستم

سارا عرفانی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با اشاره به انتشار چاپ ششم رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» از بازخوردهای مخاطبان در طول این شش چاپ گفت: مهم‌ترین بازخوردها در صفحات شبکه اجتماعی است که مخاطبان از روی ذوق و سلیقه به اشتراک می‌گذارند که هم نظرات مثبت می‌بینم و هم نظرات منفی، همین چند روز پیش یک نفر نوشته بود که کتاب کسالت‌باری است و یا آقایی که نوشته بود خیلی تصادفی کتاب را تهیه کرده بود و فصل اول با کتاب خیلی زردی روبرو شده بود، ولی در ادامه کتاب او را جذب کرده بود و کتاب را به دوستان دیگرش نیز هدیه داده بود و اینکه یک آقا چنین نظری داشته باشد برایم جذاب بود.

این نویسنده با اشاره به شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها بر دیده شدن کتاب گفت: شبکه‌های اجتماعی و حجم فعالیتی که دارم با روحیاتم سازگار نیست و حتی علاقه‌ای به معرفی کار خودم ندارم، ولی کم‌کم و به مرور دیدم ضعف‌هایی است که به نظرم رسید نویسنده باید خودش وارد عمل شود. یکی از انتقادهای من به صدا و سیما است که در کنار حجم تبلغیات محصولات مصرفی حتی در شبکه‌های کودک، یک بی‌انصافی است که بخشی را برای تبلیغ کتاب در نظر نمی‌گیرند. جای این مسئله خالی است و این یک آسیب محسوب می‌شود. اگر هم برنامه‌های مرتبط با کتاب هست در ساعات کم‌بیننده یا شبکه‌های کم‌بیننده است و اهالی کتاب در رسانه باید برنامه‌های جذاب تولید کنند. حتی می‌توانیم، همانطور که برنامه پربیننده‌ای برای سینما داریم؛ با توجه به اینکه می‌دانم مدیوم سینما جذاب است و با کتاب قابل مقایسه نیست، ولی برنامه جذابی در ساعت مناسب و در شبکه مناسبی برای کتاب تهیه کنیم.

وی درباره چرایی کمتر پرداختن به «لبخند مسیح» توضیح داد: واقعیت این است که خودم هم قبول دارم «لبخند مسیح» از نظر تکنیکی از «پنجشنبه فیروزه‌ای» ضعیف‌تر است و در پنجشنبه فیروزه‌ای، چیزهایی که می‌دانستم در آن به کار بستم و وقت بیشتری برایش صرف کردم و از نظر تکنیکی قابل اعتناتر است. از این رو اگر خودم هم زیاد سنگش را به سینه بزنم موجب دلزدگی مخاطب شود و به همین خاطر کمتر در صفحه‌ام به آن اشاره می‌کنم.

عرفانی با اشاره به انتشار ۱۴هزار نسخه‌ای رمانش طی دو سال و نیم اخیر گفت: خودم از شش چاپ در دو سال و نیم راضی نیستم و به نظرم می‌توانست بیشتر از این باشد و به نظرم خوب نیست.

او در ادامه در رابطه با افزایش قیمت کتاب در چاپ ششم گفت: من به مخاطب حق می‌دهم که به افزایش قیمت کتاب اعتراض کند ولی باید محدودیت‌های ناشر را هم در نظر بگیریم، البته من ترجیح می‌دهم که کتاب قیمتش افزایش پیدا نکند و در صحبت‌هایی که با ناشر پیرامون این مسئله داشتم، مسائلی بود که نمی‌شد این افزایش قیمت روی ندهد.

منبع: http://www.farsnews.ir/news/13960621000925

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.