گفتگو با دبیر علمی بخش داستان مهرواره شعر و داستان جوان سوره

سارا عرفانی، دبیر علمی پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون بخش داستان اظهار داشت: در این دوره از مهرواره در بخش داستان کوتاه کارهای خوبی به دبیرخانه ارسال شد، حتی از داستان برگزیده دوره قبل هم قوی‌تر بود؛ اما در بخش داستان ۱۰۰ کلمه‌ای که بخش دیگر این دوره مهرواره بود، کارها ضعیف‌تر بودند و از قوت کافی برخوردار نبودند.

وی با بیان اینکه این موضوع دلایل مختلفی دارد، تاکید کرد: از جمله اینکه قالب داستان‌های ۱۰۰ کلمه‌ای گونه ناشناخته‌تری هست و کمتر معرفی و شناخته شده است.

وی در پاسخ به پرسش فارس که در کارگاه‌های برگزار شده گلایه از آثار بخش کودک و نوجوان بیان شد، آیا این بخش هم در جشنواره بود، تصریح کرد: طی چند دوره اخیر بخش کودک و نوجوان از جشنواره جدا شده است. 

دبیر علمی پانزدهمین مهرواره داستان جوان سوره پیرامون نداشتن داستان‌ها با عطر و بوی ایرانی گفت: نویسنده‌های نوقلم و جوان سعی می‌کنند تقلید کنند و از روی آثار خیلی خوب خارجی بنویسند که این مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند، یکی از مشکلات این است که بومی نمی‌نویسند. اما از سوی دیگر اینکه به نظرم خوب است تکنیک را از آنها بیاموزیم، اما نباید سعی کنیم در بخش محتوا هم برداشت داشته باشیم.

عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است بخش دیگری نیز به مهرواره برای دوره‌های بعد افزوده شود بیان کرد: داوران بر این نظر بودند که بخش داستان ۱۰۰ کلمه‌ای از مهرواره برای دوره‌های بعد حذف شود، چون نویسندگان خیلی با آن ارتباط برقرار نکرده‌اند. علاوه بر این، کوتاه بودن این ژانر به معنای سهل بودن نیست.

پانزدهمین دوره مهرواره شعر و داستان جوان سوره روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه در مشهد به کار خود پایان داد. در این دوره آثار در حوزه شعر در بخش‌های شعر سنتی، شعر نو و شعره محاوره‌ای یا ترانه به دبیرخانه ارسال شد. در بخش داستان نیز، آثار در دو بخش داستان کوتاه و داستان صد کلمه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت.

گفتنی است در این دوره از جشنواره‌های حوزه هنری، ۵۰ اثر در قالب شعر، ترانه و داستان کوتاه را شایسته حضور در این مرحله از مهرواره دانستند. آثار برگزیده و شایسته تقدیر، پس از داوری در بخش های شعر نو، شعر کلاسیک، ترانه، داستان کوتاه و صدکلمه ای توسط هیئت‌های داوری مشخص و نفرات برتر در روز اختتامیه معرفی شدند. اختتامیه این دوره مهرواره با حضور مردم و شاعران در آرامگاه فردوسی در شهر توس برگزار شد.

منبع: http://www.farsnews.ir/news/13960618000103

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.