سارا عرفانی: کارگاه مجازی یک‌ساله مهرواره سوره برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سارا عرفانی دبیر علمی پانزدهمین مهرواره داستان سوره، با اشاره به برگزاری داوری بخش مسابقه این مهرواره، اظهار کرد: داستان‌های کوتاه کوتاه خیلی ضعیف بودند و داوران نیز از این بخش راضی نبودند. البته نوشتن در قالب داستان کوتاه کوتاه کار سختی است. این بخش را در مهرواره قرار دادیم که اگر استعداد خاصی در این حوزه یافت می شود، خود را نشان دهد. سال گذشته آثار این بخش کمی ضعیف بودند و امسال هم آثار ضعیف تر از سال گذشته بودند.

وی افزود: در داستان‌های کوتاه، چند داستان خوب وجود داشت و مشخص بود که نویسندگان این آثار به شکل حرفهای داستان را میشناسند و داستانشان قصه‌گوست. اما باقی داستان‌ها در حد متوسط و راضی کننده نبودند.

عرفانی همچنین گفت: پیشنهاد دادم طیفی از شرکت کنندگان که دارای استانداردهای لازم داستان نویسی هستند را رها نکنیم و عملکردمان این گونه نباشد که تنها به برگزاری جشنواره اکتفا کنیم. در همین راستا تلاش داریم کارگاه مجازی یک ساله برگزار کنیم و در طول یک سال همراه نویسندگان باشیم و از یک یا چند استاد در حوزه داستان نویسی کمک بگیریم.

نویسنده رمان «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» تصریح کرد: در کارگاه مجازی مهرواره سوره، ۵۲ داستان‌ راه یافته به بخش مسابقه نقد و بررسی و همچنین نکات کلیدی و لازم برای داستان نویسی آموزش داده می‌شود. آن دسته از نویسندگان جوانی که در شهرستان‌ها به جلسات و کارگاه‌های خوب داستان‌نویسی دسترسی ندارند، می توانند از این امکان بیشترین بهره را ببرند.

وی با تاکید بر وجود کمبودهایی در شهرستان‌های کشور، عنوان کرد: نویسندگان شهرستانی تصور می‌کنند تمام امکانات در تهران متمرکز شده است و البته تا حدودی هم حق دارند. چندی پیش به یکی از شهرستان‌های کشور رفتم و دیدم که تنها کتابفروشی آن محل افتتاح شده و پیش از آن، محل رسمی برای خرید کتاب در آن منطقه وجود نداشته است. البته باید به آن هایی که شهرستانی هستند و می‌گویند امکانات نداریم بگویم خود من هم شروع داستان‌نویسی‌ام تنها با مطالعه شکل گرفت و این گونه نبود که جلسات و کارگاه‌های خاصی رفته باشم. اصل داستان‌نویسی همان مطالعه است. امروز در اینترنت داستان‌های بسیاری می توان خواند و نرم افزارهای کتابخوان هم کار را ساده تر کرده است و بچه‌های شهرستانی امروز دستشان بازتر از قبل است. اگر کسی واقعا بخواهد، می‌تواند نویسنده شود و این که بگوییم استاد ندارم و … بهانه است.

دبیر علمی پانزدهمین مهرواره داستان جوان سوره همچنین گفت: با انجام هماهنگی‌های لازم با تیم اجرایی جشنواره، کارگاه داستان کوتاه را پیش از برگزاری اختتامیه، برای شرکت کنندگان دایر خواهیم کرد.

حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه ۱۳۹۶ در استان تهران با اهداف شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش های اسلامی و معرفی و برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب برگزار می‌کند.

مراسم پایانی این مهرواره، پنج‌شنبه ۲۶ مردادماه با حضور برگزیدگان و اهالی ادبیات در استان تهران برگزار می‌شود

منبع: https://www.mehrnews.com/news/4059517

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.