جشن یکسالگی کانون بانوی فرهنگ برگزار شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، جشن تولد یکسالگی کانون بانوی فرهنگ با حضور جمع کثیری از نویسندگان عصر امروز در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم که با اجرای رضا رفیع برگزار می‌شد، ابتدا محسا سائدی بخش‌هایی از کتاب یوما را قرائت کرد و در ادامه مریم راهی نویسنده این اثر درباره کتاب گفت: نوشتن این کتاب برایم توفیقی بود. یوما در زبان محاوره عربی به معنای مادر است.

وی در ادامه پیرامون مستندات کتاب هم اظهار داشت: حدود یک سال برای تألیف این کتاب زمان صرف کردم. ۶ ماه را تماماً به تحقیق و پژوهش از منابع دست اول عربی و اسلامی تا قرن هشتم گذراندم که تمامی این منابع در انتهای رمان آمده است. تعداد این منابع حدود ۶۰ کتاب است که تماماً همه را مورد مطالعه قرار دادم.

راهی در ادامه بابیان اینکه در مورد حضرت خدیجه منبع بسیار اندک است، توضیح داد: با توجه به ثروت بسیار زیادی که حضرت خدیجه داشتند، ایشان در میان تجار حجاز به سیده قریش یا بانوی حجاز شهره بودند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که برای انتشار کتاب مشکلی ایجاد نشد، افزود: پیشنهاد نوشتن رمان یوما از سوی انتشارات نیستان و آقای شجاعی به بنده داده شد و من آن را نوشتم. البته کتاب بدون مشکل منتشر شد؛ چراکه استانداردهای چاپ رعایت شده بود.

در ادامه جمعی از نویسندگان ازجمله میترا هنرمند از شاگردان راضیه تجار (از نویسندگان پیشکسوت کشورمان) در مورد تجربیات نویسندگی خود توضیحاتی داد و گفت: حضور در کلاس‌های ایشان توانایی‌هایم را در من زنده کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: سعی کردم شیوه معلمی را از راضیه تجار بیاموزم. من تاکنون ۶ کتاب چاپ‌شده در حوزه داستان و زندگینامه دارم که ازجمله آنها می‌توان به زندگینامه شهید همت اشاره کرد.

بر اساس این گزارش یکی از نویسندگان و اساتید دانشگاه که در بحث کتاب‌های اخلاقی که به تدریس مشغول است نیز پیرامون چند کتاب خود توضیحاتی داد و در ادامه یک نویسنده کتاب‌های روانشناسی برای آثاری چون رؤیا و انتظار و برس به آنچه نمی‌توانی، در مورد کتاب‌های خود و حوزه روانشناسی دقایقی سخن گفت.

وی در این مراسم اظهار داشت: این را بدانید در بدترین شرایط انسان می‌تواند به هر آنچه که می‌خواهد برسد. آخرین کتابم را برای نوه‌هایم با عنوان هدیه تولد نوشتم که در قالب داستانی منتشر شده است.

حامد عسگری از شاعران کشورمان نیز در این مراسم اشعاری را به بانوان حاضر در این جشن تقدیم کرد.

مطهر محمدخانی رئیس پیشین فرهنگسرای انقلاب همچنین رئیس باشگاه گفتمان انقلاب اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن به تشکیل این کانون اشاره کرد و گفت: شاید بیش از یک سالی است که دوست داشتم در فرهنگسرای انقلاب جمعی از بانوان را گردهم بیاوریم تا در حوزه‌های مذهبی و انقلابی به بحث و تبادل بپردازیم. تا یک اتفاقی فرهنگی و زنانه رقم بخورد. تصورم این بود که باید اتفاق مردمی با مشارکت مردم را رقم بزنیم.

محمدخانی ضمن اشاره به اینکه زمینه‌های این موضوع فراهم بود توضیح داد: درباره تشکیل این کانون با سارا عرفانی وارد صحبت شدم، اما فکر نمی‌کردم پس از یک سال شاهد ایستادن این نهال نوپا باشیم و موفق شویم تا کانون به جایگاه کنونی برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های اثرگذار برای بانوان بسیار است، گفت:‌ اتفاقات فرهنگی اغلب توسط مردم رقم زده می‌شود. دولت‌ها و سازمان‌ها نهایتاً حمایت‌کننده خواهند بود و یا کنار این اتفاق می‌ایستند. از‌این‌رو بسیار خرسند هستم و به مدیریت کنونی مجموعه تبریک می‌گویم.

محمدخانی گفت: من زمانی که از فرهنگسرا می‌رفتم یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایم همین کانون بانوی فرهنگ بود؛ چراکه اغلب در کشور ما با تغییر مدیریت‌ها، امور فرهنگی دچار دگرگونی می‌شوند اما با یاری خدا اینبار این‌گونه نشد.

وی ضمن تأکید بر این مسئله که ما نباید به جشن یکسالگی کانون بانوی فرهنگ اکتفا کنیم، توضیح داد: اگر بانوان به ظرفیت‌های خودشان اعتنا کنند، قطعاً اتفاقات فرهنگی بزرگی در کشور ما رقم می‌خورد. امیدوارم در سالگردهای آتی این کانون همه کشور از وجود و فعالیت آن مطلع شوند و آن را جدی بگیرند. این اتفاق دور از ذهن نیست و شدنی است.

در ادامه سارا عرفانی نیز درباره کانون بانوی فرهنگ اظهار داشت: بهمن‌ماه سال گذشته نخستین جلسه پیرامون تشکیل این کانون برگزار شد و امروز شاهدیم که جشن یکسالگی آن را با حضور بانوان نویسنده کشورمان برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه گزارشی ارائه کرد و گفت: طی این مدت چند نشست نقد و بررسی کتاب، ۴ دوره آموزشی داستان، خلاقیت در نویسندگی، آشنایی‌زدایی و درست‌نویسی، همچنین رونمایی کتاب را برگزار کردیم و تلاش‌مان این بود که در کانون هم‌افزایی میان زنان نویسنده داشته باشیم و از تجربیات پیشکسوتان برای آموزش به نوقلمان بهره بگیریم.

وی در پایان گفت: تعامل ما با نویسنده‌ها تنها محصور به شهر تهران نیست و در جلسات کانون از نویسندگان سایر استان‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

در خاتمه این مراسم مرتضی درخشان از اهالی مطبوعات به اجرای برنامه پرداخت و در خاتمه فعالان این کانون تجلیل شدند.

انتهای پیام/

منبع: https://www.farsnews.ir/news/13961219001660

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.