«هدیه ولنتاین» روایتی متفاوت برای سبک زندگی اسلامی

گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»؛ زهرا جعفری- دغدغه دینداری نسل جوان در دنیای معاصر باعث شد تا سارا عرفانی اولین مجموعه داستان خودش را به رشته تحریر بیاورد.

کتابی که “هدیه ولنتاین” نام گرفت و به گفته عرفانی مسائل امرزوی قشر جوان همراه با دغدغه‌های دینی آنان، موضوع اصلی این مجموعه داستان را به خود اختصاص داده‌ است.

نویسنده در تمامی داستان‌های کتاب سعی کرده است تا در موقعیت‌های متعدد و متفاوتی مخاطبش را با وجوه مختلفی از تفکر و اندیشه دینی آشنا کند؛ انتخاب موضوعاتی که جوانان در دنیای کنونی با آن مواجه هستند یکی از ویژگی های نثر عرفانی در این کتاب است.

یک نویسنده نمی‌تواند در حوزه مضمون خلاقیت داشته باشد، بلکه خلاقیت عمدتا در حیطه فرم اتفاق می‌افتد و برای همین نویسنده باید  برای نوشتن یک  پلان داستانی، با توجه به پیام داستان قالب متناسب و خلاقانه انتخاب کند.

عرفانی در کتاب “هدیه ولنتاین” این فرم را انتخاب کرده و مخاطب را با این خلاقیت به دنبال خود می کشاند؛ شاید پیام های کتاب برای مخاطب جدید نباشد؛ اما فرم در این کتاب حرف اول را می زند.

این اثر ۱۰ داستان کوتاه دارد؛ نویسنده در مورد موضوع داستان های این کتاب می گوید: «همه این داستان‌ها با موضوع دین نوشته نشده اما روح حاکم بر این مجموعه در کنار دغدغه‌های شخصی خودم، موضوع دینداری در جهان معاصر است.»

شاید یکی از داستان های خوب این کتاب؛ همان داستان “هدیه ولنتاین” است؛  نوع دوستی دختر و پسر در این داستان با فرمی تازه بیان شده است و زیبایی خاصی به مضمون داده و همین فرم زیبا برای خواننده می‌تواند جذاب باشد.

«صدای باز شدن در پارکینگ را که شنید، با سرعت صفحه هایی را که باز بودند، بست و از اینترنت بیرون آمد. کابل مودم را جدا کرد و به طرف اتاقش دوید.

از مدرسه که آمده بود، جلوی در خانه ی همسایه طبقه ی اول، کمی این پا و آن پا کرده بود. شک داشت؛ اگر به مامان یا بابا حرفی می زدند خیلی برایش بد می شد. از طرفی نمی توانست اینترنت را بی خیال شود. زنگ زده بود و وقتی دختر همسایه در را باز کرده بود، مثل روزهای قبل، کابل مودم را برای یکی دو ساعت قرض گرفته بود.

هر روز با خودش می گفت: «امروز دیگه آخرین باره، فردا نمی گیرم.» اما وقتی وارد راهرو می شد و چشمش به در خانه ی همسایه می افتاد، وسوسه می شد که ایمیل هایش را چک کند و چند دقیقه ای با دوستانش گپ بزند.»

یک ویژگی داستان نویسی عرفانی خلق پایان‌بندی‌های شگفت‌انگیز در داستان‌هایش است؛ پایان بندی که مخاطب را غافلگیر می کند؛ انسان‌های داستان‌های عرفانی برای دستیابی به موقعیتی دین‌مدارانه و آرمانی و یا برای به نتیجه رساندن پروسه‌ فکری و روانی خود که در بستر اندیشه دینی‌شان خلق شده، در پایان هر یک از داستان‌ها به تحولی بزرگ و یا موقعیتی بکر راهنمایی می‌شوند؛ که مهمترین کارکرد خلق این چنین صحنه‌هایی برای مخاطب، آشنایی با چگونه اندیشیدن و متفاوت اندیشیدن در بستر زندگی هزار رنگ جوامع امروزی است.

عرفانی در این کتاب اصل را بر ساده نویسی گذاشته است؛ که همین ساده نویسی و دوری از اغراق باعث شده است تا داستان ها برای مخاطب قابل فهم باشد و خود را جای انسان های داستان بگذارد و فکر کند که داستان زندگی خودش روایت می شود.

شعار زدگی موضوعی است که عرفانی باید با توجه به دغدغه ها و هدف هایی که در داستان نویسی دارد، به آن توجه زیادی کند؛  وقتی که نویسنده می خواهد کتابش را با دغدغه های نسل جوان بنویسد و آنها را درگیر تفکر و دین کند؛ باید قلمش به گونه ای متفاوت بنویسد، به گونه ای که دچار شعار زدگی های متداول نشود.

البته باید گفت، داستان های این مجموعه سفید و سیاه نیست ونویسنده سعی کرده است تا با توجه به اهدافش و نوع زندگی مردم در این دوره و زمانه داستان هایش را با روایت ساده بنویسد.

“هدیه ولنتاین” ابتدا توسط انتشارات سوره مهر و در چاپ های بعدی توسط انتشارات “نیستان” به بازار نشر راه پیدا کرد؛ کتابی که می تواند زیست مومنانه را برای نسل جوان با زبانی ساده و جذاب روایت کند.

منبع: http://old.nasimonline.ir/Content/Detail/2011001

https://www.instagram.com/p/BBxF0A0rxMu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.