عرفانی: نویسندگان ما در فرم و سبک از نویسندگان غربی تقلید می‌کنند

سارا عرفانی، نویسنده در گفتگو با «نسیم»، در خصوص معرفی زن مسلمان در داستان های ایرانی گفت: من فکر می کنم این قضیه هنوز جای کار بسیار دارد؛ درست است که در داستان هایمان تصویرهایی از زن مسلمان داریم؛ ولی اینکه ما داستانی داشته باشم که اثرگذار باشد و شخصیت داستان واقعا ماندگار شود و در ذهن ها به عنوان یک زن مسلمان جا باز کند و جریان سازی بکند؛ هنوز نداریم  یا خیلی کم داریم.

شکل دادن به شخصیت ماندگار زن مسلمان هنوز خیلی جای کار دارد

نوسنده کتاب پنج شنبه فیروزه ای ادامه داد: نویسندگان خانم و آقای ما شخصیت هایی را خلق کرده اند اما به فراخور توان شان کار کرده اند؛ اما شکل دادن به یک شخصیت ماندگار هنوز خیلی جای کار دارد.

نویسندگان ما در فرم و سبک از نویسندگان غربی تقلید می کنند

وی در خصوص گرته برداری از نویسندگان غربی و الگو قراردادن زن غربی به عنوان الگو در داستان های ایرانی گفت:  یکی از آسیب های حوزه ادبیات داستانی ما در دوران معاصر همین موضوع است و باعث شده است تا نویسندگان ما در فرم و سبک به سمت الگو برداری از نوسیندگان قوی اروپایی و آمریکایی بروند.

عرفانی گفت: وقتی این اتفاق می افتد و نوع فرم را از آن طرف تقلید می کنند؛ شاید ناخودآگاه ذهن شان به این سمت می رود که من باید شخصیتی را مثل همان شخصیت غربی خلق کنم تا داستانم جذاب تر شود واگر این کار توسعه پیدا کند ذره ذره از فرهنگمان دور می شویم و سبک زندگی خودمان را فراموش می کنیم.

شخصیت اصلی کتاب پنج شنبه فیروزه ای یک دختر جوان است که با فرهنگ ما سنخیت دارد

وی با اشاره به کتاب خودش گفت: در کتاب پنج شنبه فیروزه ای شخصیت اصلی داستانم یک دختر جوان است که واقعا تلاشم را کردم تا متناسب با داستان که پیش می رود یک شخصیت خانم که واقعا با فرهنگ ما تناسب داشته باشد را خلق کنم؛ تا وقتی جوانان این کتاب را می خوانند همزاد پنداری تقریبی را با این شخصیت داشته باشند و تاثیرگذار باشد.

برای تحول در حوزه داستان احتیاج به برنامه ریزی دراز مدت است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برای راهنمایی نسل جوان نویسنده باید چه کاری انجام داد گفت: این مسئله خیلی ریشه ای است و به بسیاری از مسائل برمی گردد؛ به فرهنگ سازی ما از دوران دبستان برمی گردد؛ یعنی همه اینها با هم روی هم تاثیر دارد، مثلا شما الان به سینما می روید و یک فیلم ایرانی می بینید اما از مدل لباس تا نوع بازی همه برگرفته از فیلم های خارجی است؛ خواه ناخواه نوع فکر کردن افراد هم همین طور شکل می گیرد.

عرفانی در پاین گفت: نمی توانیم با چند کلاس و کارگاه این مسیر را هدایت کنیم چون به نوع تفکر نویسنده از کودکی تا بزرگسالی اش برمی گردد؛ باید همه سیستم فرهنگی ما دست به دست هم بدهند تا این تحول را ایجاد کنند و برنامه ریزی دراز مدت می خواهد.

منبع: http://nasimonline.ir/detail/News/993641/168

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.