در محفل انس، با حضور کامران پارسی نژاد و احسان عباسلو

سارا عرفانی: خوانندگان کتابم می‌گویند نگاه‌شان به زیارت عوض شده

جلسه نقد رمان «پنج‌شنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی در محفل انس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در این برنامه که دوشنبه ۱۱ مرداد برگزار شد ابتدا میرشمس‌الدین فلاح هاشمی (نویسنده و مدیر مرکز محفل انس) از مأموریت مرکز محفل انس سخن گفت و بر دغدغه‌ این محفل در اعتلای ادبیات انقلاب اسلامی و حمایت آن از قلم و اندیشه تاکید کرد.

او در ادامه گفت: این را که سارا عرفانی این گونه وارد حوزه جدی عرصه ادبیات داستانی شده به فال نیک می‌گیرم. این موضوع برای ادبیات دینی مغتنم است.

فلاح هاشمی گفت: اینکه کتابی ظرف مدت کوتاهی به چاپ‌های متعدد می‌رسد نشان از اهمیت کار دارد. کتابی که نه رمان عامه‌پسند است نه سخت و جدی و مخاطب آن را خوب پذیرفته است.

در ادامه کامران پارسی‌نژاد گفت: متشکرم از اینکه چنین مکانی اختصاص یافته است تا چنین برنامه‌هایی در آن برگزار شود.

او افزود: تأکید زیادی دارم که نویسندگان ما مطالعات زیادی در علوم انسانی داشته باشند. متاسفانه طبق آمار غیررسمی که دوستانم به من داده‌اند دیگر نویسندگان حرفه‌ای ما نیز رمان نمی‌خوانند و این فاجعه است. این باعث می‌شود ضربات جبران‌ناپذیری بر ادبیات داستانی ما وارد شود. الان هم می‌بینم بیشتر نویسنده‌ها دچار ایست فکری شده‌اند.

این نویسنده و منتقد اظهار کرد: اینکه خانم عرفانی وارد عرصه ادبیات دینی شده‌اند ارزشمند است. ادبیات دینی ما سابقه دیرینه دارد. انتشارات نیستان (ناشر کتاب) خواسته است جریانی را در عرصه ادبیات دینی ایجاد کند. که تا حدودی موفق بوده است. ورود به ادبیات دینی مهم است ولی ما نباید قانع شویم. اگر می‌خواهیم خانم عرفانی در کارشان موفق‌تر شوند باید نقدهای جامع‌تری بکنیم.

فلاح هاشمی در ادامه صحبت‌های پارسی‌نژاد گفت: جذابیت‌های این اثر و تقریبا آثار قبلی خانم عرفانی این است که شخصیت‌های داستان‌ها واقعی‌اند و مخاطب باورشان دارد. البته فضای اصلی رمان دینی است. شخصیت‌ها با هدف نویسنده پیش می‌روند. با اینکه تم اصلی رمان دینی است و حجم بالایی دارد ولی مخاطب جوان به راحتی کتاب را تا به آخر پیش می‌برد و می‌خواند. رمان عامه‌پسند ما معمولا در خدمت عشق و عاشقی زمینی است ولی این رمان بدان سو نمی‌رود.

سپس پارسی‌نژاد گفت: صحبت‌های آقای هاشمی کاملا درست است و من صحبت‌های ایشان را تایید می‌کنم. ما در ایران خیلی به اصطلاحات ادبیات داستانی غرب اشراف نداریم. مثلا رمان عامه‌پسند در ایران و غرب تعریف متفاوتی دارد. رمان عامه‌پسند در ایران از لحاظ ساختاری بسیار ضعیف است. در حالیکه در غرب ساختار درست است ولی برای عموم مردم نوشته می‌شود.

او افزود: عمده‌ترین مشکلی که ما در این اثر می‌بینیم زیاده‌گویی و توصیفات لحظه به لحظه است. اکثر منتقدین گفتند این کتاب آداب زیارت است؛ درست مگر آداب زیارت چقدر حجم یک اثر را اشغال می کند؟ ببینید اگر خواننده نتواند کتاب را بخواند و برایش خسته‌کننده شود آن را رج می‌زند. من صادقانه بگویم خودم بعضی‌ها جاها رج زدم.

پارسی‌نژاد گفت: این کتاب از نظر من رمان عامه پسند قابل قبولی است. ولی این اثر مرا نگرفت. انتخاب واژه‌های زیباتر در شیوه روایت با تجربه به دست می‌آید. نثر این رمان می‌توانست زیباتر باشد.

فلاح هاشمی در ادامه اذعان کرد: این کتاب خود معرف خود است و به نظر من توانسته است نظر مخاطب را جلب کند. البته به جرأت می‌توانم بگویم با توجه به شناختی که از نویسنده دارم اثر بعدی خانم عرفانی خالی از نکات منفی‌ای است که جناب پارسی‌نژاد اشاره کردند.

در ادامه سارا عرفانی گفت: من همیشه از صحبت‌های منتقدین استقبال کرده‌ام و از نقدها استفاده می‌کنم.

فلاح هاشمی نیز در تکمیل کلام خود گفت: معمولا نویسندگانی چون ما از مواجهه کتاب با مخاطب می‌ترسیم. شاید دلیل تطویل جملات نثرمان همین باشد.

عرفانی هم گفت: من می‌خواستم در این کتاب فضای آرامی را به تصویر بکشم.

در ادامه فلاح هاشمی گفت: همیشه گفته‌ایم که خیلی از محتواهای ارزشی می‌تواند در قالب رمان‌های عامه‌پسند جای گیرد. بنده به شخصه از چاپ این رمان خوشحال شدم. این اثر و امثال این اثر شاید باعث آشتی مخاطب عامه‌پسند با رمان‌های دینی و معناگرا شود. اعتقادم بر این است الان جامعه ما به این نوع قلم بسیار نیاز دارد.

در ادامه یکی از حاضران گفت: به خاطر فضای زنانه‌ای که رمان دارد اطنابش به چشم نیامد. یکی دیگر از حاضران هم گفت: من به خاطر توصیف زیبای مسجد گوهرشاد دوست دارم حتما بروم و این مسجد را ببینم.

سپس احسان عباسلو گفت: در مقابل نگاه مینیمالیستی نگاه ماکسیمالیستی نیز داریم. نویسنده نباید نگران باشد که رمانش زنانه است. جناب پارسی‌نژاد می‌خواهد که خانم عرفانی به عنوان نویسنده ارزشی در قالب و فرم نیز عالی باشد. همیشه بحث بوده که ادبیات عامه‌پسند را به ادبیات دینی نزدیک کنیم چون ادبیات عامه‌پسند مخاطب بیشتری دارد. من اتفاقا فکر می‌کنم فضای اطنابی که در رمان است خوب است و زندگی طبیعی را بازنمایی می‌کند.

فلاح هاشمی نیز گفت: استقبال خوب مخاطب از رمان نشان می‌دهد که مسائل مطرح‌شده در رمان دغدغه قشر زیادی از جوان‌هاست.

در پایان سارا عرفانی با اشاره به بازخوردهایی که از «پنجشنبه فیروزه‌ای» گرفته است گفت: اکثرا می‌گویند نگاه‌شان به زیارت عوض شده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/95050106909

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.