هوای مصلی خوب است، هوای فرهنگ ابری است

خبرگزاری تسنیم: از محصولات جدید انتشارات‌های مختلف تا حضور برخی انتشارات‌هایی جدید تا هوای ابری فرهنگ از مسائلی است که اینروزها در نمایشگاه کتاب می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز دوم نمایشگاه کتاب هم با حاشیه‌هایی کمتر از روز اول کار خود را آغاز کرد. در این بین اما اتفاقات و مسائل خاصی در این روزهای نمایشگاه کتاب می‌گذرد.

یکی از بهترین طراحی غرفه‌ در این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را شرکت تعاونی ناشران گیلان داشته است. این شرکت تلاش کرده است تا با بهره‌برداری از طراحی سنتی که در مناطق شمال ایران استفاده می‌شود غرفه خود را نیز با توجه به آن فضا طراحی کند. استفاده از چوب و بالابردن ارتفاع غرفه یکی از معدود اقداماتی است که مسئولان این غرفه برای طراحی از آن استفاده کرده‌اند.

انتشارات شهرستان ادب امسال با دستان پُر به نمایشگاه کتاب آمده است. این انتشارات امسال کتاب‌های زیادی را از شاعران و نویسندگان جوان چاپ کرده است. کتاب‌هایی که بسیاری از انتشارات‌ها به دلیل عدم اعتماد به فروش هیچگاه حاضر به چاپ آن نمی‌شدند چرا که شاعران و نویسندگان آن کتاب‌ها هنوز شناخته شده نبودند اما شهرستان ادب به آنها اعتماد کرده و فروش بالای آثار این جوانان در روزهای گذشته و همین دو روز اول نمایشگاه نشان از تایید اقدامات شهرستان ادب دارد. یکی از ویژگی‌های اساسی غرفه شهرستان ادب خریداران جوان آن هستند. شهرستان ادب پختگی و سرزندگی جوانی را در یک جا جمع کرده است.

نشر سدید نیز که اولین نشر بسیج دانشجویی سراسر کشور وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) است امسال برای اولین بار در نمایشگاه کتاب با مجموعه‌ای از کتاب‌های خود شرکت کرده است. کتاب‌های «خاطرات یک لباس شخصی»، «درس گفتارهایی از اقتصاد مقاومتی» و «حکایت حکومت» از پرفروش‌های این نشر در نمایشگاه کتاب بوده است.

انتشارات سوره مهر هم امسال مانند سال‌های گذشته و به همان شکل سابق و در همان مکان ثابت همیشگی حضور پیدا کرده است. آخرین کتابی که تقریظ مقام معظم رهبری را دریافت کرده و چندی پیش رونمایی شده بود نیز در این غرفه کمیاب شده است. خاطرات احمد یوسف‌زاده را این روزها با نام «آن بیست و سه نفر» در غرفه سوره مهر می‌توانید پیدا کنید.

«نیستان» و سید مهدی شجاعی دو اسمی هستند که کنار هم حضوری بسیار قوی دارند. غرفه نیستان مانند هر سال آثار جدیدی را به عرصه ادبیات کشور وارد کرده است. «پنجشنبه فیروزه ای» اثر سارا عرفانی، «مفتون و فیروزه» اثر سعید تشکری و «به بلندای ردا» اثر سید علی شجاعی از جدیدترین آثار انتشارات نیستان هستند که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند. رمان دو جلدی «مفتون و فیروزه» تلاش کرده است تا به بیان دوران انقلاب و حضور افرادی همچون مقام معظم رهبری در فعالیت‌های فرهنگی شهر مشهد بپردازد.

امسال انتشارات انقلاب اسلامی هم در غرفه خود تلاش کرده است تا تمام کتاب‌‌هایی که به نوعی به مقام معظم رهبری مربوط هستند را در غرفه خود جمع‌آوری کرده و در مقابل چشمان مخاطبان قرار دهد. در این غرفه کتاب‌هایی که از طرف مقام معظم رهبری تقریض دریافت کرده‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.

پس از حذف غیر منتظره سالن یاس که در سال‌های گذشته  وظیفه معرفی کتاب‌های مطلوب را به مخاطبان به عهده داشت و حواشی پیش آمده در آن مسئله، امسال مجمع ناشران انقلاب اسلامی تلاش کرده است با وجود از دست دادن سالنی که در آن فعالیت می‌کرد با قرار دادن چند صندلی و میز در گوشه‌ای از نمایشگاه تلاش‌های خود را ادامه دهد تا شاید این نیاز همیشگی راهنما و معرف کتاب قدری برطرف شود. راهنمایی که می‌تواند از ناکام بیرون رفتن مخاطبان از نمایشگاه کتاب جلوگیری کند.

انتشارات صهبا هم در نمایشگاه کتاب با قدرت بیشتری حضور پیدا کرده است. امسال هرکس به نمایشگاه و غرفه این انتشارات می‌آید به دنبال کتاب پرفروش «خانواده» است. «مسیح در شب قدر» نیز از پرفروش‌ترین کتاب‌های امسال این انتشارات است که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. موسسه جهادی صهبا هر سال تلاش می‌کند کتاب‌های شاخص و باارزشی را به نمایشگاه کتاب بیاورد.

عمان و ایران سال‌ها رابطه خوبی با یکدیگر داشته‌اند. امسال هم این کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شده است. لباس‌های خاص و نوع پوشش آنها یکی از نکاتی بوده که بازدید کنندگان غرفه این کشور به آن توجه بیشتری داشته‌اند تا اینکه به سراغ کتاب‌های آنها بروند.

بازار عکس‌گرفتن در نمایشگاه کتاب هم هنوز داغ است. این روزها عکس سلفی کردن و هم زیاد باب شده. من، دوستام و نمایشگاه کتاب یهویی!

انتشارات عماد فردا نیز امسال با چند کتاب جدید و پرمخاطب وارد نمایشگاه شده است. یکی از ویژگی‌های خوب کتاب‌های این انتشارات طراحی بروز و مدرن جلد کتاب است که قطعا در فروش آنها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

در نمایشگاه کتاب امسال بخش رسانه‌های دیجیتال در محیط جدیدی افتتاح شده است. محصولات ارائه شده در این فضا عموما محدود به نرم‌افزارهای کمک آموزشی است. یکی از مشکلاتی که غرفه داران این بخش به آن اشاره می‌کنند نبود شیشه برروی درب‌های تعبیه شده این مکان است که باعث می‌شود وقتی باد شدیدی بوزد غرفه‌ها و محصولات آنها روی زمین بیفتد. برخی از این غرفه داران تلاش می‌کنند با پلاستیک یا هر چیز دیگر جلوی ورود باد را بگیرند.

غرفه‌های ناشران افغانستان نیز آرام آرام در حال تکمیل شدن است. بعد مسافت یکی از علت‌هایی است که هنوز این ناشران نتوانسته‌اند خود را به نمایشگاه برسانند. محمدافسر رهبین رایزن فرهنگی افغانستان در ایران روز گذشته مهمان غرفه‌های آن کشور در نمایشگاه کتاب بود.

دو روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌گذرد و هنوز مخاطبان فراوانی قرار است به این نمایشگاه بیایند. مخاطبانی از سراسر کشور بدلیل عدم شناخت کافی از کتاب‌ها عموما برای خرید کتاب‌های دانشگاهی، آموزشی و کمک آموزشی به این مکان یعنی مصلی تهران می‌آیند. هوای مصلی شاید این روزها مطلوب باشد اما هوای فرهنگ ابری است.

منبع: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/02/18/733827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.