«بانوی فرهنگ» جایی برای همگرایی و هم‌فکری زنان نویسنده است

“کانون بانوی فرهنگ؛ نویسندگان زن مسلمان” شروع به کار کرد. خبری که چند روز قبل توسط یکی از اعضای هیأت مؤسس این کانون مطرح شد. این کانون با محوریت قرار دادن زن مسلمان شروع به کار کرده و در تلاش است نویسندگان زن را دور هم جمع کند تا محلی باشد برای نقد و نظر و تبادل اندیشه. در همین رابطه گفت‌وگویی با سارا عرفانی از نویسندگان مطرح کشور و ازجمله دست‌اندرکاران اصلی “کانون بانوی فرهنگ” انجام دادیم تا به معرفی اهداف تأسیس آن بپردازد و برنامه‌های در دست اجرا را به مخاطبان علاقه‌مند معرفی کند.سارا عرفانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، درباره اهداف تشکیل این کانون عنوان کرد: از اول این تصمیم را گرفتیم که کانون زنان نویسنده مسلمان تأسیس شود به این جهت که برای زنان نویسنده متعهد و انقلابی فضای گرم و صمیمی به وجود‌ آید و این دورهمی‌ها موجب شود تا در وهله اول درباره مسائل و موارد مختلف در فضای ادبیات کشور با یکدیگر صحبت و همفکری کنند و این گفت‌وگوها بتواند اتفاق‌های مثبتی رقم بزنند.

به گفته این نویسنده در حال حاضر و در زمان شروع به کار این کانون، عمده برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای فعالیت کانون نویسندگان زن مسلمان در قالب برگزاری نشست نقد و بررسی طراحی شده و ممکن است این الگو نیز در آینده ادامه یابد اما در حال حاضر تمرکز فعالیت‌های ما تنها به ایجاد دورهمی‌ها و هم‌اندیشی میان زنان نویسنده است.

فرهنگسرای انقلاب اسلامی متولی اصلی کانون نویسندگان زن مسلمان
او درباره پیشنهاد اولیه تأسیس این کانون اظهار داشت: پیشنهاد تأسیس این کانون را آقای محمد‌خانی، مدیر فرهنگسرای انقلاب اسلامی ارائه دادند و به همین خاطر محل برگزاری نشست‌ها نیز در همان فرهنگسرا خواهد بود. هدف از ارائه این پیشنهاد از سوی ایشان این بود که فضای ایجاد همگرایی میان زنان نویسنده در داخل کشور فراهم شود و این همگرایی مطمئناً با خیرات و برکات زیادی همراه خواهد بود و تأثیر مثبتی در موقعیت زنان نویسنده در کشور خواهد داشت.

حمایت از استعدادهای جوان و نوقلم در دستور کار کانون نویسندگان مسلمان
نویسنده کتاب پنجشنبه فیروزه‌ای به اهداف آتی این کانون اشاره کرد و ادامه داد: در قدم‌های بعدی تمام سعی ما این خواهد بود که با نویسندگان زن مطرح کشور ارتباط برقرار کنیم تا در نتیجه هم‌افزایی جمعی به نحو احسن شکل بگیرد و اثرات مثبتی داشته باشد. با برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب‌های مختلف و برپایی کارگاه‌های آموزشی فنون داستان‌نویسی داستان‌های کوتاه و رمان می‌تواند زمینه‌ای فراهم شود که به نویسندگان جوان‌تر و استعدادهای این عرصه کمک شود و آن‌ها تحت حمایت کانون قرار بگیرند؛ افرادی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند اما شرایط و موقعیت برای شکوفایی استعدادهای آن‌ها تاکنون فراهم نبوده است و حمایتی از آن‌ها نمی‌شود.

عرفانی افزود: کاری که برای این استعدادهای جوان در نظر داریم انجام دهیم این است که با ناشران مطرح در ارتباط باشیم و بتوانیم آثار این افراد را به مرحله چاپ برسانیم. اگر با این هدف ادامه کار دهیم و بتوانیم ارتباط‌های لازم را در جامعه نویسندگان کسب کنیم، در نهایت خروجی ما چند کتاب در سال خواهد بود که این کتاب‌ها برای فضای ادبیات می‌تواند جریان مثبتی را ایجاد کند.

نویسندگانی از همه طیف
نویسنده کتاب لبخند مسیح در پاسخ به این پرسش که اعضای کانون را نویسندگانی از چه نوع خط فکری قرار است تشکیل دهد پاسخ داد: این کانون از عموم نویسندگان دارای خط فکرهای مختلف کشور دعوت به عضویت می‌کند و درواقع هدف این است که خروجی کانون یک الگوی فکری انقلابی زن مسلمان باشد. البته تأکید زیادی بر جنبه زن بودن اعضا نداریم و مردان نیز می‌توانند در این کانون حضور یابند و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد ولی در نهایت، مطلوب ما این است که آن‌چه نتیجه و ماحصل این نشست‌ها خواهد بود درواقع یک فکر و یا ایده اسلامی باشد که ممکن است لزوماً دارای درون‌مایه مذهبی نباشد ولی دربردارنده یک سبک زندگی منطبق با اصول دینی و اسلامی است.

چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه اولین نشست کانون نویسندگان زن مسلمان
این نویسنده جوان کشور با بیان این‌که اولین جلسه نقد و بررسی کتاب هفته آینده ۱۳ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد اضافه کرد: موضوع این جلسه، نقد و بررسی کتاب «جشن باغ صدری» نوشته سیده عذرا موسوی است که با حضور نویسنده برگزار خواهد شد و در این جلسه قصد داریم درباره این کتاب به گپ‌وگفت بپردازیم و دکتر حمیده گوهری، متخصص حوزه کتاب و دیپلماسی فرهنگی در این نشست درباره “جهانی نوشتن و جهانی شدن در ادبیات داستانی” صحبت خواهند کرد. این نشست، عمومی است و همه می توانند در آن شرکت کنند.

در حوزه ادبیات داستانی کم‌کاری شده است
عرفانی ادامه داد: با وجود گذشت سی و هشت سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، واقعاً در حوزه ادبیات داستانی کم‌کاری شده است. شاید کتاب زیاد داشته باشیم و از لحاظ کمی موقعیت خوبی را کسب کرده باشیم ولی چقدر کتاب پرمخاطب و اثرگذار داریم یعنی کتاب‌هایی که خیلی خوانده می‌شود و مورد اقبال مردم است و در ذهن مخاطب ماندگار بماند؟ ما باید به این مسأله بپردازیم که تا چه مقدار توانسته‌ایم در ادبیات الگوسازی کنیم و چقدر در این حوزه کم کار شده است.

این فعال حوزه ادبیات و نویسندگی درباره تولیدات کم کتاب در انتشاراتی‌های مطرح کشور گفت: زمانی‌که برخی از انتشاراتی‌ها سر می‌زنم و از آن‌ها درخواست لیست کتاب‌های جدیدشان را می‌کنم حداکثر یک نمونه و یا دو عنوان کتاب را ارائه می‌دهند و بعضی از انتشاراتی‌ها هم که واقعاً هیچ لیست کتاب جدیدی ندارند. این در عرصه ادبیات کشور یک امتیاز منفی خیلی بزرگ است که نتوانستیم نویسندگان خوب و متعهد را تربیت کنیم و حتی استعدادهای خوب هم دفع کرده‌ایم. به نظرم در این زمینه مشکل داریم و این دغدغه من و دغدغه تأسیس کانون بوده است.

دعوت از نویسندگان مطرح کشور
او با بیان این‌که این کانون تازه‌کار است و هنوز به مرحله عضوگیری نرسیده خاطرنشان کرد: من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همین‌جا از نویسندگان زن خوب و باتجربه دعوت می‌کنم که در کانون عضو شوند و با ما همکاری کنند و تجربیات ارزنده‌شان را به جوانان بااستعداد انتقال دهند. درحال حاضر از جمله کسانی که در کانون ما فعالیت می‌کنند و هسته اصلی آن را تشکیل داده‌اند وجیهه سامانی، مریم راهی، سلیمانی و زینب عرفانیان هستند.

عرفانی ادامه داد: این کانون از روز دوشنبه ۴/۱۱/۹۵ فعالیت خود را به شکل علنی آغاز کرد و فراخوان اولیه را برای همه نویسندگانی که تاکنون با آن‌ها آشنایی داشتیم فرستاده‌ایم. اعضای دیگر کانون هم این فراخوان اولیه را برای نویسندگان مطرح کشور ارسال کردند و این افراد را در جریان کم وکیف نشستی که قرار است هفته آینده برگزار شود قرار دادیم و ان‌شالله که شاهد حضور حداکثری همه نویسندگان باشیم.

تأثیر گروه‌های زنانه در ارتقای جایگاه زنان نویسنده
این نویسنده با تأکید بر این‌که کانون نویسندگان زن مسلمان سعی می‌کند از حواشی و مشکلات رایج جمع‌های زنانه به دور باشد تا بتواند به هدف اصلی خود دست یابد و قدم مثبتی در این مسیر بردارد، اظهار داشت: از اسم کانون پیداست که واژه مسلمان بودن این تصور را ایجاد خواهد کرد که قرار است از این حواشی مبرا باشد. من از همان اول در دعوت از دوستان به آن‌ها گفتم ما از هر آن‌چه که شما بلد هستید می‌خواهیم نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم به دیگران کمک کنیم. به عنوان مثال یکی از زنانی که در زمینه ویراستاری فعالیت می‌کند قرار است در طی یک جلسه از اطلاعات و دانش خود را در اختیار افراد قرار دهد. در حقیقت هرکسی هر دانشی که در اختیار دارد را با دیگران در میان می‌گذارد و مطمئنا اگر همه با صمیمیت و خلوصی که دارند فعالیت کنند، ثمرات ارزشمندی خواهد داشت.

موقعیت حال حاضر زنان نویسنده کشور
نویسنده کتاب پنجشنبه فیروزه‌ای درباره وضعیت زنان نویسنده در قیاس با مردان نویسنده گفت: به نظرم زنان نویسنده کشور از لحاظ تولید آثار و نوع محتواهایی که برمی‌گزینند در کشور دارای موقعیت مناسبی هستند. زنان نویسنده روحیات خاص خود را دارند و نوع نگاهشان به ادبیات و جامعه و جهان پیرامونی شاید مقداری متفاوت با مردان باشد و جامعه ادبی ما به این نگاه احتیاج دارد. از این نظر زنان می‌توانند کارهای خوبی بنویسند که در سطح کشور و حتی در سطح جهان مطرح شود. از این جهت، موقعیت حال حاضر زنان نویسنده کشورمان تاکنون مطلوب بوده است ولی اگر بخواهیم دیدگاه کمال‌گرایی داشته باشیم باید بگویم همیشه موقعیت‌هایی برای بهتر شدن وجود دارد و باید نویسندگان زن به پیشرفت مضاعفی دست یابند.

پرداختن به مسائل انسانی جزو اولویت‌های زنان نویسنده باشد
عضو هیأت مؤسس کانون نویسندگان زن مسلمان درباره موضوعات آثار نویسندگان زن کشور اظهار داشت: بیشتر زنان نویسنده به مسائل اجتماعی می‌پردازند اما من عقیده دارم که بایستی این دیدگاه گسترده‌تر شود و به جای تمرکز ممتد به مسائل اجتماعی، به مسائل انسانی‌تر بپردازیم و درواقع آن هدف آفرینش و کمال‌گرا را در آثار خود نمایان کنیم و جامعه را با آن آشنا سازیم و صرفاً به معضلات اجتماعی بسنده نکنیم. اگر در داستان‌هایمان به مسائل اجتماعی می‌پردازیم در کنار آن به وجوه انسانی و بعد کمال‌گرایی هم توجه کنیم.

منبع: مهرخانه http://mehrkhane.com/fa/news/31353

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.