عشق و مذهب؛ موضوعات غالب در کتاب «لبخند مسیح»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان تهران، محمود پیرهادی امشب در جلسه نقد و بررسی کتاب «لبخند مسیح» اظهار داشت: موارد زیادی باعث شده تا کتاب لبخند مسیح مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

وی گفت: نقطه شروع رمان با گفت‌وگو بود که یعنی عملاً چیزی به اسم مقدمه نداریم، ترکیب سه عنصر مهم روایت، گفت‌وگو و حادثه و بهره‌گیری از گفت‌وگو و حادثه که باعث حرکت پرشتاب داستان در نقطه شروع و ادامه آن، البته با ترکیب مناسب نشان می‌دهد نویسنده از تجربه مناسب در زمینه نویسندگی برخوردار است.

منتقد کتاب لبخند مسیح افزود: اشاره به جزییات فضا و خارج‌کردن داستان از حالت تک‌بعدی باعث می‌شود که خواننده داستان را در جهان واقعی تصور کند.

پیرهادی افزود: شناخت شخصیت نگار و نفوذ در او تسلط بر زبان و یک‌دست‌شدن زبان راوی را بیان می‌کند؛ استفاده از زبان ساده و بی‌غل‌وغش باعث شده خواننده به‌راحتی به دنیای رمان وارد شود.

وی گفت: نشان‌دادن به‌جای توضیح‌دادن از دیگر ویژگی‌های این کتاب است؛ نکاتی در کتاب لبخند مسیح مورد توجه است که از آن جمله می‌توان به ریتم تند داستان باعث شده شخصیت‌های قصه کاملاً خود را از دست نویسنده رها کند و تا جایی که مشکل می‌شود، گفت که نگار و نویسنده دو فرد متفاوت هستند؛ گویا نویسنده همان نگار است که تغییر اسم داده و خود را سارا عرفانی نامیده است.

منتقد کتاب لبخند مسیح و نویسنده بومی پاکدشتی گفت: در ادامه ناگاه متوجه می‌شوید که گفت‌وگوها پیش‌پاافتاده شده، شخصیت‌پردازی، ایجاد تنش و تعلیق، اشاره به درون‌مایه، فضاسازی و ایجاد حال و هوای داستان و اشاره به زمان و مکان داستان حاکی از این است که گویا نویسنده خیلی تمایل ندارد که اطرافیان از ذهنیت او باخبر شوند.

پیرهادی افزود: نکات مهمی در داستان قابل تأمل است که به‌عنوان نمونه می‌توان به ریتم تند داستان است که باعث شده شخصیت‌های داستان کاملاً خود را از دست نویسنده رها کرده و با نویسنده یکی کند، گویا نویسنده همان نگار است که در واقعیت با نام سارا عرفانی زندگی می‌کند.

وی بیان کرد: در ادامه داستان گفت‌وگوها معمولی و پیش‌پاافتاده می‌شود که این نشان‌دهنده آن است که نویسنده با زیرکی تمام نمی‌خواهد در این قسمت از داستان اطرافیان از ذهنیت وی باخبر شوند.

منتقد کتاب لبخند مسیح تصریح کرد: شخصیت‌پردازی در حد تیپ‌سازی از دیگر مواردی است که در این داستان می‌توان دید یعنی خواننده آن‌قدر به وجد می‌آید که خود را در داستان و به‌جای یکی از شخصیت‌های داستان می‌بیند.

پیرهادی بیان کرد: دو موضوع مهم در داستان غالب‌تر از موضوعات دیگر است و خودنمایی می‌کند یکی عشق است که در دو غالب حقیقی و واقعی و دیگری مذهب است که در دو غالب چیستی و چرایی خود را نمایش می‌دهد.

وی گفت: این اثر در رویه خود به روابط بین آدم‌ها پرداخته است که همچنان به دنبال عشق ظاهری و برطرف‌کردن امیال نفسانی خود هستند؛ شخصیت اصلی داستان دختری مغرور و روشن‌فکر و از این معرکه بیزار است، بنابراین مدام در تنهایی خود سردرگم است.

منتقد کتاب لبخند مسیح افزود: نگار شخصیت اصلی کتاب نه‌تنها از خواهش دل خود حرفی به میان نمی‌آورد که در جست‌وجوی مرتبه‌ای بالاتر از عشق واقعی یعنی عشق حقیقی است.

پیرهادی بیان کرد: راه رسیدن به عشق حقیقی از مسیر ایمان به خداوند محقق خواهد شد، ایمانی بدون فریب و ریا، ایمانی که سبب می‌شود هر چیز بی‌ارزشی مهم و باارزش جلوه کند، ایمانی که باعث می‌شود نادیده‌ها را ببینی و از قوه تفکر برای رسیدن به هستی بهره ببرد.

منبع: https://www.farsnews.ir/news/13961030001886

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.