حجت الاسلام دادسرشت: موضوع اصلی «پنجشنبه فیروزه ای» سیر تکاملی یک جوان است

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، روز گذشته دومین جلسه دیدار با نویسندگان کلبه کتاب فانوس(کتابفروشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، به نقد و برسی کتاب «پنجشنبه فیروزه ای»  آخرین اثر سارا عرفانی اختصاص یافت.

در این جلسه  نویسنده اثر و حجت السلام دادسرشت، کارشناس دین و رسانه به عنوان منتقد حضور داشت  و بعد از نقد و برسی این اثر توسط این منتقد، دانشجویان به ارائه نظرات و سوالات خود از نویسنده پرداختند .

حجت السلام دادسرشت ضمن تقدر و تشکر از خانم عرفانی و  فرخنده دانستن موضوع کتاب و نقد آن در ماه رجب الحرام گفت:  فکر می کنم که در مورد محتوا موضوع زیارت موضوع اصلی این رمان بود ولی من فکر می کنم موضوع اصلی این رمان رو باید بگذاریم سیر تکاملی یک جوان.  ما در ادبیات اخلاقی مان راهکارهای متفاوتی برای رشد اخلاقی داریم که اینکه یکی از مکاتب رشد اخلاقی رشد ولایی که در سایه سار زیارت است.

وی اظهار داشت: این اثر خیلی خوب توانسته مسائل اخلاقی را به تصویر بکشد، البته بسیاری از جوانان و سالمندان بعد از زیارت احساسات عرفانی پیدا می کنند ولی هیچ وقت رشد آنچنانی نخواهند داشت، با این حال سیر داستان این اثر به گونه ای است که فضای عرفان زده را به فضای واقعی عرفان می برد.

این کارشناس دین و رسانه با بیان اینکه  اگر با این رمان زندگی کنید می توانید پیشرفت خوبی را در زیارات و آداب آن ایجاد کنید، تصریح کرد: متأسفانه در ادبیات دینی و هنر دینی مان امثال اینگونه آثار نسبت به آنچه نیاز داریم، بسیار کم است، البته شاید برخی از نویسندگان رویشان نمی شود که درباره چنین مو  ضوعاتی کتاب بنویسند.

حجت الاسلام دادسرشت با اشاره به صریح گویی و پرداختن به موضوعات مختلف دانشجویی در کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» افزود: این صریح گویی و فضای درام اثر باعث تعدیل شدن سنگینی فضای معنوی رمان می شود، به عبارت دیگر باعث می شود که مخاطب از رمان فرار نکرده و آن را دنبال کند. در نمونه هایی از خاطرات افرد دیده می شود که چگونه مسیر رشد یک انسان در جریان ساده زندگی اتفاق می افتد که این مسئله را در کتاب نیز می بینی.  

وی با بیان اینکه ارتباط داشتن با همجنس و غیرهمجنس نیز از دیگر نکات مثبت این اثر به شمار می رود، گفت: بر خلاف نظر بعضی از دوستان،کتاب به موضوع ارتباط پرداخته نه صرفا ارتباط با جنس مخالف. با توجه به فضای فرهنگی کشور که گاهی دیده می شود بعضی ها معتقدند باید قبل از ازدواج ارتباط زیادی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند با هم زندگی کنند، در این رمان می بینیم که مسئله اینگونه نیست.


 این کارشناس دین و اندیشه در پایان با اشاره به بحث های ساختاری این رمان گفت: ساده نویسی رمان و عدم نیاز آن به دوبارخوانی یکی از نکات مثبت آن به شمار می رود

منبع: https://snn.ir/fa/news/412095

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.