تقدیر از «لبخند مسیح» در نخستین جشنواره بانوی فرهنگ

نخستین جشنواره بانوی فرهنگ، به منظور بزرگداشت حضور زن فرهیخته در عرصه فرهنگ و هنر، صبح روز گذشته و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاعران، نویسندگان، بانوان هنرمند و رسانه های گوناگون برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این جشنواره با اشاره به جایگاه زنان در جامعه گفت: «خوشبختانه تصویری که درباره احقاق حقوق و تامین عدالت از نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه شده، تصویری امیدوار کننده، است. شواهد مشخص و متناسبی هم که در این جلسه ذکر شد، دلیلی بر حضور زن فرهیخته و آگاه ایرانی در صحنه انقلاب است. کسانی که به لحاظ سن، دوران قبل از انقلاب را به یاد دارند، تفاوت محسوس جامعه با نوان و فعالیت های زنان ایرانی را احساس می کنند. زیرا شاید در دوران قبل از انقلاب، به صورت ظاهری و ریاکارانه میدانهایی به بانوان داده می شد، اما حضور پیشین زنان در عرصه اجتماعی از جمله تعارفاتی بود که از سوی مدیران جامعه به بانوان ما پیشنهاد می شد. محمد حسین صفار هرندی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و در این باره افزود: در سال های اخیر و در حوزه فرهنگ و هنر شاهد قدرت نمایی بانوان فرهیخته و اهل هنر هستیم؛ حضور نویسندگان چیره دست و اهل ادب که در ادبیات داستانی فعالیت های قابل توجهی داشته اند، در کنار هنرمندان حوزه تئاتر و سینما از درخشش خاصی برخوردار بوده و فعالیت قابل توجهی داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حرکت دفتر امور بانوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تداوم و گسترش این فعالیت افزود: اقدام دفتر امور بانوان در فصل جدید، مقدمه خوبی برای سوق دادن و تحرک بخشیدن به اقدام های صحیح و درست در جامعه بانوان است. این قدمی بود که دفتر امور بانوان برداشت و برداشتن گام های بلند در جامعه برعهده دیگر خواهران بزرگوار ماست.

بخش های دیگری از نخستین جشنواره بانوی فرهنگ به شعر خوانی شاعران و سخنرانی نویسندگان اختصاص داشت. در بخش پایانی نخستین جشنواره شعر بانو به برندگان جوایزی اعطا شد.

در این بخش بیانه هیات داوران جوایز کتاب شعر از سوی محبوب زارعی و حوزه داستان نویسی به وسیله منیژه آرمین قرائت شد؛ در بخش شعر که شرایط انتخاب دو کتاب شعر از بانوان و یک کتاب با محوریت بانوان ذکر شده بود، شبنم آذر برای اشعار کتاب «به تمام زبان های دنیا خواب می بینم»، سیمیندخت وحیدی برای اشعار کتاب «ناگهان این قوم» جوایز برگزیده بانوان و علیمحمد مؤدب با کتاب «مرده های حرفه ای» جایزه کتاب مرتبط با مضمون بانوان را به خود اختصاص دادند.

همچنین راضیه تجار با کتاب «آرام، شب بخیر»، سارا عرفانی با کتاب «لبخند مسیح» و زهرا پور قربان با کتاب «شهر سنگی» جوایز بخش داستان نویسی را به خود اختصاص دادند.

\ وزیر ارشاد:امسال برای سینماگران ایرانی سالی پرخیر و برکت بود

مراسم نکوداشت سینمای ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی، دبیر جشنواره، رئیس شرکت ملی فرش ایران و جمعی از دست اندرکاران و هنرمندان سینما در تالار وحدت برگزار شد.

محمدحسین صفارهرندی در بخشی از این مراسم گفت: امسال سالی پرخیر و برکت برای سینمای ایران بود، سالی پرامید که احساس آرامش و امنیت، نزد هنرمندان و مردم هنردوست تجلی پیدا کرد و این فضای پراز تفاهم، ما را به آینده سینمای ایران امیدوارتر کرد.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.