عرفانی: هنر را نمی‌توان با بخشنامه و دستور ماندگار کرد

سارا عرفانی از نویسندگان موفق ادبیات انقلاب اسلامی و نامزد چهره سال هنر انقلاب گفت: هنر را نمی‌توان با بخشنامه و دستور ماندگار کرد. یک اثر هنری به‌ویژه در عرصه هنر انقلاب اسلامی زمانی ماندگار می‌شود که بتواند بر قلب‌ها اثر بگذارد و این اتفاق نمی‌افتد مگر زمانی که اثر از قلب هنرمند برخیزد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سارا عرفانی در گفت‌وگو با ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری، درباره تاثیرگذاری امروزین فرهنگ و هنر مقاومت در آحاد مردم گفت: من به هیچ وجه با اینکه برخی‌ها معتقدند هنر مقاومتی مردمی نشده و نتوانسته با مخاطب ارتباط گسترده پیدا کند، موافق نیستم. در چند سال اخیر، اکثر کتاب‌های پرفروش به ادبیات مقاومت و دفاع مقدس مربوط می‌شود. کتاب‌هایی مثل «من زنده‌ام»، «دا»، «پایی که جا ماند» و «دختر شینا» مثال‌هایی از ادبیات مقاومت هستند که با بیان تاریخ شفاهی و در حقیقت با نگارش بخشی از واقعیت تاریخی کشور ما در دوران مقاومت، توانسته‌اند با اقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه شوند و همین نشان می‌دهد اگر کاری صادقانه نوشته شود، مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.

نویسنده «پنجشنبه فیروزه‌ای» گفت: اینکه هنر را نمی‌توان با بخشنامه و دستور ماندگار کرد، قطعا درست است. یک اثر هنری به ویژه در عرصه هنر انقلاب اسلامی زمانی ماندگار می‌شود که بتواند بر قلب‌ها اثر بگذارد و این اتفاق نمی‌افتد مگر زمانی که اثر از قلب هنرمند برخیزد و بتواند در عین حال که به مضمون تاکید دارد، از فرم به درستی استفاده کند.

عرفانی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که در حوزه‌های فرهنگی مثل ادبیات و هنرهای نمایشی بحران مخاطب وجود دارد، وظیفه هنرمند چیست؟ گفت: به نظرم در بعضی بخش‌ها، بعضی هنرمندان دچار تکرار و کلیشه شده‌اند و مخاطب با آن ها ارتباط برقرار نمی‌کند. ما باید بتوانیم مضامین متعالی و عمیق را در قالبی جذاب و غیر تکراری به مخاطب عرضه کنیم تا او هم لذت ببرد و هم برایش مفید باشد. از طرفی بعضی کارها فرمایشی و سفارشی انجام می‌شود و هنرمند الزاما به کارش اعتقادی ندارد. مخاطب هم این عدم صداقت را می‌فهمد و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. در مورد «پنجشنبه فیروزه‌ای» خیلی از خوانندگان کتاب به من گفتند این کتاب به ما دروغ نمی‌گوید و سطر به سطر کتاب را که می‌خوانیم، حس می‌کنیم نویسنده با ما صادق است و حرف‌هایی را نزده که خودش به آن‌ها اعتقاد نداشته باشد و از سر اجبار گفته باشد. پس وقتی ما با مخاطب باهوش مواجه هستیم، باید دقیق کار کنیم.

وی ادامه داد: گاهی متاسفانه هزینه‌های گزافی می‌شود و کاری به هنرمندی سفارش داده می‌شود که خودش با مضمون آن بیگانه است و با آن سنخیتی ندارد. به جرئت به شما می‌گویم تمام آن هزینه هدر رفته است، چون به دل مخاطب نمی‌نشیند و همان احساس تظاهر و ریاکاری را از اثر برداشت می‌کند. برای همین خیلی از مخاطبان به برخی از کارهای دینی مشکوک هستند. امیدوارم به زودی نویسندگان متعهدی آنقدر آثارِ خوبِ دینیِ از دل برآمده، بنویسند که این نگاه اصلاح شود.

سارا عرفانی در پایان با اشاره به جلوه مثبت برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و حضور فعالانه حوزه هنری در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، گفت: امیدوارم برگزاری این جشن‌ها و جشنواره‌ها در کنار تمام جنبه‌های مثبتی که دارد، به برگزیدگان این امکان را بدهد که بتوانند با آسودگی خیال و حمایت‌های معقول و منطقی، به خلق آثار بهتر و پربارتر بپردازند. نویسندگان برای نوشتن آثارشان با محدودیت‌هایی مواجه هستند. چه خوب است وجود نهادی که هر از گاهی سراغی از نویسندگان متعهد می‌گیرد، حال آن ها را می‌پرسد و به شکلی که امکان دارد، در خلق اثر از او حمایت می‌کند. البته باز هم تأکید می‌کنم که این، با سفارشی نویسی تفاوت دارد.

هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ تا ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۵ با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.